Critical Alignment Flow

Loslaten van opgeslagen spanning en stress

Critical Alignment Yoga is gebaseerd op het loslaten van spanning en stress dat in het lichaam opgeslagen ligt door alles wat je meemaakt in het leven. Om deze soms al jarenlange spanning los te kunnen laten heeft het lichaam druk nodig op die bewuste plekken. Denk aan een massage waarbij de masseur het weefsel kneed, dus druk geeft op het weefsel, en je daarna heerlijk ontspannen naar huis gaat.
De druk die je aanbrengt in een Critical Alignmentles, gebeurt door middel van een yogastrip en een rugrol (opgerolde vilten mat). Dat geeft niet per definitie een heel ontspannen gevoel, sterker nog: het kan erg ongemakkelijk voelen. Maar dan weet je wel dat je op de goede plek bezig bent. Namelijk op de plek waar op dat moment spieren stijf zijn en de wervelkolom niet meer zo makkelijk kan bewegen. De druk zorgt voor loslaten van dat stijve en harde, zodat de spieren kunnen versoepelen en de beweging in de botstructuur terugkomt. Juist door het ongemak op te zoeken, kun je in diepere lagen verandering teweeg brengen. Dat zal vast weerstand opleveren – fysiek, mentaal en gevoelsmatig.

In de les nemen we de tijd om die weerstand te onderzoeken, zodat je steeds meer jouw gewoontepatronen ontdekt. Als er fysiek verandering optreed, werkt dit door in hoe jij met de dingen omgaat. Misschien wordt je flexibeler, misschien kom je meer in je kracht, misschien durf je sneller uit je comfortzone te komen…

Opbouw van de les

Elke les heeft een thema, waarbij je mag denken aan het behandelen van een bepaald deel van het lichaam.

We starten de les altijd met een yogastrip of een rugrol om meer ontspanning te brengen. Vanuit ontspanning kan het lichaam in beweging komen (hardheid wordt zachter). Daarna zullen we ons focussen op coördinatie en kracht. Kracht bouwen we op vanuit de houdingsspieren. Dit zijn de spieren dieper in het lichaam, voornamelijk rond de wervelkolom en de gewrichten, die ervoor zorgen dat je lichaamshouding zowel stabiel en stevig als soepel is. Als de houdingsspieren sterk zijn, dan kun je vanuit een reflexkracht in een uitdagende yogahouding verblijven. De bewegingsspieren, die meer naar de oppervlakte in het lichaam liggen, hoeven dan niet extra hard te werken zodat er niet nog meer spanning opgebouwd wordt.

Hierna volgt het flowgedeelte van de les, waar houdingen elkaar in een rustig tempo opvolgen. Ook hier staat het thema van de les centraal. We zullen veel herhalen, met de nodige variatie. Herhaling is een krachtig instrument om steeds dieper te kunnen gaan.

Gericht op de wervelkolom

Critical Alignment Yoga richt zich voornamelijk op de wervelkolom. Als er in de wervelkolom iets gaat veranderen, reageren andere delen van het lichaam hier direct op. Zo staat het bovenlichaam in verbinding met de middenrug. Het onderlichaam in verbinding met de onderrug. Velen van ons ervaren pijn of stijfheid ergens in de wervelkolom, wat ons belemmert om soepel te kunnen bewegen. Soms zelfs belemmerd om dingen te doen die we graag doen. Critical Alignment Yoga is een methode die zeer geschikt is voor mensen met rugklachten. Je kunt dat wat je op de mat ervaart, direct meenemen naar het dagelijks leven. Het is vooral een praktische les.