Hoe kom ik verder in die yogahouding?

Herken je dit? Je staat in een Krijgerhouding. Je oefent deze houding al enige tijd en komt voor je gevoel niet verder. Wel voel je een scherpe pijn bij je heup. Je denkt dat dat erbij hoort en duwt er nog iets verder tegenaan. Je perst je als het ware in de houding. Ontspannen is nu niet meer mogelijk. Je bent blij als je er weer uit kan en teleurgesteld omdat de houding nog steeds niet ‘lukt’. Maar geen zorgen, er is een oplossing voor!

Ikzelf had nog nooit van de term compressie gehoord. Maar met het volgen van een Yin Yoga opleiding werd me duidelijk dat die scherpe pijn het op elkaar drukken van verschillende botten is. Zo kan het zijn dat in het hierboven genoemde voorbeeld, de Krijgerhouding, het bot van je heup tegen het bot van je been aandrukt. Als dat zo is, zit je daar klem en kun je nooit verder in de houding komen.

Wat doet compressie in het lichaam?

Bij compressie in het lichaam voel je de druk van botten tegen elkaar. Je kent dit misschien van mensen met artrose. Het kraakbeen wordt dunner en er is geen natuurlijk ‘kussentje’ meer tussen de botten in. Artrose is pijnlijk. Zo is compressie in een yogahouding ook pijnlijk. Pijn is niet de bedoeling in een houding. Maar pijn is ook heel subjectief en daardoor moeilijk te duiden. Feit is dat als jij veel pijn voelt in een houding en deze wordt niet minder als je er langer in blijft of verdiept, dit niets goeds voor je doet. En dat het dan heel goed mogelijk is dat je compressie voelt.

Wat kun je er aan doen?

Door je voet of je knie in een iets andere stand te zetten kunnen de botten langs elkaar bewegen en ervaar je wel de ruimte om te verdiepen. Misschien helpt het voor jou om je voet wat verder naar buiten of naar binnen te brengen, of om hem iets uit te draaien. Een hele kleine verandering in de houding, kan al een grote verandering in het gevoel geven. Ga voor jezelf op onderzoek uit. Elk lichaam is anders. Iedereen heeft een andere vorm van het skelet. Het kan je helpen om op zoek te gaan naar de stand van jouw been in jouw heup. Je leert zo je lichaam steeds beter kennen. Als je weet hoe jouw lichaam in elkaar zit, kun je sneller en makkelijker in de houding komen en er langer ontspannen in blijven.

Ontspannen in de houding

Wat een yogahouding nou juist zo fijn maakt, is het ontspannen in die houding kunnen zijn en rustig kunnen doorademen. Gewoon zijn in het moment met een krachtig én ontspannen lichaam. Bijna vergelijkbaar met mijn zoon die op het randje van de stoel zit en opgaat in zijn legobouwsel. Hij hoort of ziet niks anders meer dan dat waar hij mee bezig is. Zijn lichaam spant zich aan om niet van de stoel te vallen, maar zijn ogen en handelingen zijn ontspannen. Net zo veel rust als mijn zoon met zijn lego, mag jij ervaren in een yogahouding. Je hebt de kracht om te blijven staan al opgebouwd doordat je deze houding vaak hebt gedaan. Je draait je voet iets uit, zodat je geen compressie meer voelt. Je adem is rustig en lang en op elke uitademing kun je een klein stukje verdiepen.

Wat fijn die Krijgerhouding!

Zonder de compressie in je heup, sta je nu veel meer ontspannen in de houding en wordt de houding een stuk leuker! En je hebt nóg iets belangrijks ervan mee genomen. Doordat je je eigen lichaam hebt verkent en naar de mogelijkheden (ipv de onmogelijkheden) hebt gekeken, heb je goed geluisterd naar wat jouw lichaam jou aangeeft. En dat is pas echt yoga!

Geplaatst in Berichten